Strajk a wysyłka towaru w sklepie internetowym

poczta polska strajk

Strajk pocztowców chyba powoli kończy się, ale napiszę kilka słów na temat idealnej postawy sklepów internetowych w takich sytuacjach, bo pewnie strajk powróci wcześniej niż sądzimy. 😉

Plusem strajków jest to, że mówi się o nich w mediach, choć o obecnym (czy już byłym) jakoś niewiele w porównaniu z tym poprzednim, zdaje się z 2006 roku. Nie wiem, czy to zmowa mediów, czy po prostu wszyscy już przyzwyczaili się do strajku, że to żadna sensacja.

Jak powinien zachować się sklep internetowy?

Chyba najlepszym wyjściem jest odgórne informowanie klientów sklepu, że jest strajk, bo przecież nie każdy śledzi wszystko na bieżąco.

Udawanie, że wszystko jest w porządku może przysporzyć wielu problemów, bo klient będzie miał do nas pretensje. I słusznie, bo nie uprzedziliśmy go o możliwych komplikacjach z dostawą. Klient nie ma obowiązku wiedzieć, my tak. I naszym obowiązkiem jest zakładać, że klient nie wie, bo ma inne problemy na głowie. To my tu jesteśmy fachowcami w tej branży, a nie klient. 🙂

Informację o strajkach można zamieścić:

– przy składaniu zamówienia
– na stronie głównej
– w dziale z informacjami o czasie realizacji przesyłki i jej kosztach (jeśli są to osobne strony, to na każdej z nich)

Warto też zaznaczyć, że strajk nie trwa wiecznie.

Klient ma wtedy do wyboru kuriera albo Pocztę Polską. InPost w chwili obecnej nie wchodzi w grę z uwagi na cały czas małą ilość oddziałów.

Jeśli klienci zdecyduje się na zakup przez internet w czasie strajku, to częściej będą wybierać kuriera.

W takiej sytuacji sklep może:

1. Tylko poinformować o możliwości wybrania kuriera i nic więcej nie czynić w kierunku klienta.

2. Wziąć cenę kuriera w całości na siebie.

3. Współfinansować koszty przesyłki kurierem.

Helion rozesłał mailing do klientów, w którym napisał, że w czasie strajku koszty przesyłki kurierem wynoszą 6 zł. Podobny komunikat pojawił się w dziale koszty wysyłki.

helion

Merlin.pl czy Wysylkowa.pl nie wspomina o strajku.

Wyliczamy koszty

Przed podjęciem decyzji, jaką nasz sklep przyjmie strategię, warto wszystko sobie dokładnie wyliczyć. Czy można pozwolić sobie na współfinansowanie (czyli ta trzecia opcja, która wydaje się najlepsza) i jeśli tak, to w jakim zakresie?

Może wyjdzie tak, że jest to opłacalne – zysk minimalny, ale więcej klientów, którzy kupią u nas, bo u innych są normalne ceny dostawy.

W końcu strajki pocztowców nie trwają dłużej niż tydzień, więc chwilowe zmniejszenie zysków przez współfinansowanie w dłuższej perspektywie może być bardziej opłacalne niż pozostanie przy zwykłych cenach za kuriera.

Jedna myśl nt. „Strajk a wysyłka towaru w sklepie internetowym

  1. Wojciech Bogacz

    W moim przypadku umieściłem informację o strajku pocztowców na stronach głównych sklepów, dodatkowo także informuję każdego klienta o możliwym (i chyba pewnym) opóźnieniu w wysyłce.

    Chętnie bym zaoferował wysyłkę kurierem ale koszty są zbyt wielkie a na razie paczek mało więc zostaje stara (nie)dobra poczta 😉

    Tym, którym się spieszy a zamówienie jest spore oferuję kuriera nie po 35 zł a po 20, ale na razie takich klientów też mało więc zasadniczo problem nie dotknął mnie specjalnie, chociaż dziś nadałem 7 paczek i się zobaczy kiedy zostaną dostarczone.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *