Produkt, który sam się sprzedaje

Nie ma takiego.

Co to znaczy, że sam się sprzedaje? Sam stoi w sklepie? Sam się przejdzie pod czytnik przy kasie? Sam mówi nam, ile kosztuje i mamy mu zapłacić za to, że go kupimy?

Nie.

A może po prostu ten produkt nie wymaga promocji, bo ludzie go po prostu kupują?

Już trochę bliżej, ale nadal to nie to.

Dlaczego?

Nie ma czegoś takiego jak ten produkt sam się sprzedaje.

Wyjaśniam.

Jest produkt, który sprzedaje się dobrze (czy tam sam), ponieważ inni wykonali za nas mnóstwo pracy, aby ten produkt miał w chwili obecnej taki status.

Kto wykonuje za nas tę robotę?

Przede wszystkim producent, który reklamuje swój produkt w prasie, radiu, telewizji, internecie.

Kolejnymi osobami, które wykonały za nas tę robotę są inni handlowcy (w przypadku programów partnerskich będą to inni partnerzy). Otóż tutaj działa prosta zasada psychologiczna, że im częściej stykamy się z danym produktem, tym bardziej zapada nam w pamięć i w pewnym momencie po prostu go kupimy, spodoba nam się itp.

Łatwo to zauważyć w telewizji – produkt reklamowany natychmiast staje się częściej kupowany niż inny, który ma takie samo zastosowanie.

Można to też zaobserwować w radiu – wystarczy piosence dać status piosenki tygodnia i grać ją kilka razy dziennie przez tydzień. W następnym tygodniu będzie ona na pierwszym miejscu radiowej listy przebojów.

Czysta psychologia.

Nic się nie sprzedaje samo. Produktowi trzeba pomóc. Każdemu.

Wiedzą to wszyscy, zwłaszcza twórcy start-upów.

Wiele pomysłów jest naprawdę super, ale z powodu braku wiedzy, czasu, wiary, nieświadomego wsparcia tłumu, nie stają się one tak masowo uwielbiane jak np. Nasza-Klasa.pl

4 myśli nt. „Produkt, który sam się sprzedaje

  1. UraniK

    Czasem jeden produkt sprzedaje drugi produkt. To znaczy reklamuje, ale na to samo wychodzi – efektem jest sprzedaż produktu nr 2.
    Z resztą… trzeba by było precyzyjnie zdefiniować pojęcie „sprzedaż”: kiedy się zaczyna, a w którym momencie się kończy, oraz co się na sprzedaż składa.

    Odpowiedz
  2. Michał Buchta

    UraniK, ale jeśli zawiedzie marketing i logistyka produktu nr 2, to znaczy zabraknie go w sklepach w momencie „reklamowania przez produkt nr 1” i stan ten utrzyma się przez kilka tygodni, to sprzedaży nie będzie. Klienci nie zawsze są cierpliwi.

    Odpowiedz
  3. Paolka

    „Łatwo to zauważyć w telewizji – produkt reklamowany natychmiast staje się częściej kupowany niż inny, który ma takie samo zastosowanie” – w tej kwestii się zgodzę, ale dopowiadając, że służy temu przede wszystkim ciekawośc ludzka.
    Czy każdemu produktowi trzeba pomóc? Z tym jest różnie. Firma mająca swoją historię i odpowiedni staż na rynku wypuszczając nowy produkt nie musi wykonywać zbyt wielu czynności aby produkt zaczął być kupowany. Tak działa zaufanie do marki. Niemniej jednak jakieś działania muszą zostać spełnione, żeby produkt został przynajmniej zauważony.
    Firmy coraz częsciej biorą sie na sposoby i wypuszczając na rynek nowy produkt staraja się stworzyć opakowania kolorystyką, rozmiarem i ogolnym wyglądem przypominające te cenionych i kupowanych marek. Ludzie żyją teraz w pośpiechu i zdarza się, że widząc taki produkt odruchowo ściągają go z półki. Po czym w domu dopiero okazuje się, że zakupili podobny, ale inny produkt. A nuż się spodoba to zyskuje się kolejnego choć przypadkowego klienta.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *